ARCHIWUM. Szczecin. Wydarzenia. 21.05.2016. Europejska Noc Muzeów, Szczecin 2016 @ Muzeum Narodowe

ARCHIWUM. Szczecin. Wydarzenia. 21.05.2016. Europejska Noc Muzeów, Szczecin 2016 @ Muzeum Narodowe

17/05/2016 0 przez Imprezy w Szczecinie

program Europejskiej Nocy Muzeów 2016 w Muzeum Narodowym w Szczecinie…

21.05.2016 Europejska Noc Muzeów 2016 w SzczecinieWydarzenie: Europejska Noc Muzeów w Muzeum Narodowym
Gdzie: Muzeum Narodowe. ul. Wały Chrobrego 3. 71-143 Szczecin [zobacz w google street view]
Kiedy: 21 maja 2016 (sobota), godz. 18:00-0:00

program Europejskiej Nocy Muzeów w Muzeum Narodowym

Europejska Noc Muzeów jest wielkim świętem i jednocześnie wyzwaniem.

Nie tylko dla muzealników, bo w tym przedsięwzięciu bierze udział blisko 50 partnerów. Każdego roku podczas Nocy Muzeów odnotowuje się frekwencyjne rekordy. W 2015 roku same tylko gmachy Muzeum Narodowego w Szczecinie odwiedziło ponad 20 000 osób, a wszystkie pozostałe przestrzenie ponad 50 000 osób.

Tegoroczna noc muzeów odbywa się pod nieformalnym hasłem „Noc nowości”.

Uwaga!
W dniu wydarzenia we wszystkich przestrzeniach Europejskiej Nocy muzeów dostępne będą gazety ze szczegółowym programem oraz praktyczną mapą.

Daleko od Moskwy. Gérard Singer i sztuka zaangażowana

W 1952 r. Muzeum Pomorza Zachodniego rozpoczęło nową fazę działalności, której podstawowym celem stało się umacnianie totalitarnego, prosowieckiego systemu w sferze kultury. Misję realizowano za pomocą pozyskiwanych do kolekcji obiektów, wystaw stałych i czasowych, a przede wszystkim rozbudowanego działu oświatowego.

Jedną z najbardziej spektakularnych donacji było wzbogacenie szczecińskich zbiorów o epickie malowidło Gérarda Singera „14 lutego w Nicei” (1950–1951). Ta monumentalna, wpisująca się w zimnowojenną retorykę kompozycja – przedstawiająca bunt dokerów z Lazurowego Wybrzeża – została zakupiona przez Ministerstwo Kultury i Sztuki PRL podczas „Wystawy współczesnej plastyki francuskiej” w warszawskiej Zachęcie. Narracja ekspozycji „Daleko od Moskwy…” została osnuta wokół bogatej historii tego płótna, stanowiącego świadectwo krótkiej fascynacji metodą realizmu socjalistycznego wśród francuskiej lewicy w latach 1948–1953.

Pokaz obrazu – 60 lat po jego zniknięciu w muzealnych magazynach – przybliża niemal nieznany w Polsce nurt sztuki zachodnioeuropejskiej, polityczne, ikonograficzne i formalne konteksty malowidła. Wystawa, podzielona na cztery splecione nawzajem części, porusza kwestie budowy nowego powojennego porządku i wizerunku nowego socjalistycznego człowieka, a także problem nowego aliansu polsko-francuskiego. Ekspozycja gromadzi nie tylko prace znajdujące się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, lecz także wypożyczone z Muzeum Narodowego w Warszawie, tamtejszego Muzeum Niepodległości, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, galerii Mercier & Associés w Paryżu oraz prywatnej kolekcji wdowy po artyście Claudette Singer.

 

Dzieci magii. Afrykańskie lalki i marionetki

Nowa wystawa stała zbiorów Działu Kultur Pozaeuropejskich Muzeum Narodowego w Szczecinie poświęcona jest afrykańskiemu teatrowi lalek – zjawisku mocno zakorzenionemu w tradycji wielu społeczności zamieszkujących Czarny Kontynent.

Wystawa „Dzieci magii” jest kolejną – po ekspozycjach „W Afrykańskiej wiosce” oraz „Sztuka Afryki – między maską a fetyszem” – stałą prezentacją zabytków Czarnego Kontynentu w przestrzeni Muzeum Narodowego w Szczecinie. Wszystkie tworzą wielopłaszczyznową panoramę życia codziennego mieszkańców wybranych społeczności afrykańskich, ich sztukę rytualną, obrzędową oraz widowiskową. Podziały na sferę sacrum i profanum w Afryce nigdy nie są proste i jednoznaczne – oba te obszary życia nieustannie się przenikają, także w przestrzeni ekspozycji.

Na wystawie „Dzieci magii” można podziwiać ok. 200 afrykańskich lalek teatralnych pochodzących z Mali, Nigru, Nigerii, Wybrzeża Kości Słoniowej, Togo, Beninu, Rwandy, Tanzanii, Demokratycznej Republiki Konga, Tunezji, Kamerunu, Konga, Gabonu. Część z nich (Bozo i Bamana z Mali, Mbochi z Konga oraz Hausa z Nigru i Nigerii) pokazana została w formie zainscenizowanych spektakli. Obiekty prezentowane na ekspozycji to część kolekcji podarowanej Muzeum Narodowemu w Szczecinie w 2007 r. przez Oleńkę Darkowską-Nidzgorski i Denisa Nidzgorski-Gordier, wybitnych znawców afrykańskiego teatru lalek.

 

Kobiety zbrodniarzy. Maksymilian Ławrynowicz

Urodzony w Stargardzie fotograf Maksymilian Ławrynowicz szczególnym zainteresowaniem obdarzył kobiety o nader skomplikowanych życiorysach. W 2015 r. premierę miała pierwsza część cyklu „Demony – Władczynie – Boginie”, czyli kolekcja 30 portretów kobiet w stylizacjach inspirowanych historią, mitologią i folklorem.

Teraz powraca z nowym projektem – „Kobiety Zbrodniarzy”. To sensualna opowieść o kobietach, które kierując się niebezpieczną i bezwarunkową miłością bądź chwilą szaleństwa czy też nieokiełznaną żądzą władzy, stały u boku największych zbrodniarzy XX stulecia. Kochały despotów, trwały przy bezlitosnych generałach i dyktatorach, często odgrywały znaczącą rolę w dziejach najmroczniejszych reżimów. Zwracające uwagę nie tylko bogatą stylizacją, ale także warsztatową starannością i wnikliwą reżyserią kadru intymne wizerunki Maksymiliana Ławrynowicza balansują na granicy wyznaczanej przez erotyczny chic i zmysłowy look. Fotografiom towarzyszy etiuda filmowa oraz teledysk do oficjalnej piosenki promującej projekt.

 

Magazyn Muzeum Morskiego

W magazynie archeologicznym, oprócz dwóch oryginalnych wraków, prezentowane są także modele łodzi wiosłowo-żaglowych użytkowanych od około I w. p.n.e. po XIX-wieczny model polskiego żaglowca Helena służącego do transportu towarów i ludzi.

Na wystawie prezentowany jest model jednostki pływającej umownie zwanej „skórzakiem” – szkielet wykonany z drewna pokrywano skórą zwierzęcą, a łączenia uszczelniano tłuszczem zwierzęcym. Można także obejrzeć modele pierwszych dłubanek – jednostek pływających wydrążonych z jednego pnia, a także fantazyjnie ozdobioną łódź z epoki brązu, gdzie dziób i rufa są zwieńczone rzeźbionym łbem smoka, którego groźny wygląd miał odstraszać piratów i chronić przed potworami morskimi.

Prezentowane są także modele łodzi słowiańskich, wiosłowo-żaglowych, m.in. model łodzi szczecińskiej wydobytej w 1962 r. w rejonie Podzamcza, także łodzi kamieńskiej odkrytej w 1984 r. podczas prac melioracyjnych. Równie interesujący jest model łodzi z Charbrowa. Wydobyta w 1896 r. i przewieziona do Szczecina, została poddana rekonstrukcji, która nie odpowiadała rzeczywistemu wyglądowi. Łódź przetrwała wojnę i mimo znacznego zniszczenia oryginalnego wyglądu w trakcie rekonstrukcji jest eksponowana w Muzeum Narodowym w Szczecinie w gmachu przy ulicy Wały Chrobrego 3. Znajdują się tu również dwa modele łodzi z Charbrowa – jeden jest odwzorowaniem projektu sprzed wojny, na którym ciemniejszą barwą zaznaczono rzeczywisty zarys wydobytego wraku, reszta jest próbą rekonstrukcji nieudaną dlatego, że założono zbyt dużą wysokość burt; drugi prototyp prezentuje najbardziej wiarygodny wygląd łodzi.

Równie ciekawymi modelami są łodzie z Dzierzgonia – wrak odkryto w 1894 r., model łodzi z Fromborka czy modele łodzi Orunia I, II, III, przedstawiające wraki wydobyte w 1933 r. u ujścia Wisły. Prezentowany jest także współczesny model statku normańskiego, a także karaki i żaglowiec Helena. Równie ciekawy jest model statku z Kalmaru – pierwszej jednostki posiadającej ster zawiasowy zamiast dotychczas stosowanego płetwowego, przytwierdzonego do burty. Sposób budowy statku możemy prześledzić na przykładzie przekroju, jaki widnieje obok modelu.

pozostałe imprezy w ramach Europejskiej Nocy Muzeów 2016 w Szczecinie

Europejska Noc Muzeów 2016 w Szczecinie